Apakah
itu jalinan masyarakat? Apakah yang telah saya lakukan untuk mengetahui lebih
tentang jalianan masyarakat? Persoalan yang lebih penting ialah apakah kaitan
saya dengan jalinan masyarakat dan apakah saya akan buat dalam kursus jalinan
masyarakat ini? Itulah
antara persoalan yang saya fikirkan semasa saya mendaftar untuk kursus ini.
Secara jujurnya saya ingat kursus ini adalah satu kursus yang dimana kita
membuang masa dengan membelajar tentang nilai-nilai baik seperti subjek moral
di sekolah dahulu. Itulah persepsi yang dapat saya fikirkan tentang kursus ini
sebelum menghadiri kelas pertama kursus ini. Kelas
pertama soalan yang pertama yang ditujukan kepada kami dalam kelas ialah
‘siapakah saya'??? Soalan ini sememangnya membuatkan saya terfikir akan peranan
saya dalam komuniti. Satu jawapan yang jelas pada masa itu ialah saya seorang
manusia. Selepas
beberapa buah video telah ditayangkan oleh pensyarah, soalan yang sama telah
ditujukan kepada kita iaitu siapakah saya? Pada masa itu saya masih tidak dapat
menjawab soalan tersebut kerana saya tidak pernah tanya soalan itu pada diri
sendiri. Selama
ini saya tidak pernah fikirkan nasib orang lain selain diri sendiri. pada
fikiran saya kegembiraan saya adalah lagi penting daripada kegembiraan orang
lain. Saya tidak akan membuat sesuatu yang saya tidak gembira dalam membuatnya.
Tapi selepas tengok video-video yang ditayangkan, saya berasa bersalah dan rasa
bersyukur kerana hidup kita bukan tentang kegembiraan kita sahaja malah
kegembiraan orang sekeliling kita juga. Walaupun
saya faham akan perasaan orang lain tidak bermakna saya telah membuat satu
perubahan d dunia ini. Untuk memgaplikasikan perkara ini kita dihendaki untuk
adakan sesuatu projek untuk jalinan dengan masrayakat.objektif khas untuk
kursus jalinan masyarakat ialah untuk pelajar mengadakan projek jalinan
masyarakat bersama NGO. Tapi
pada pendapat saya pada masa itu ialah kursus ini akan memakan masa yang lama
untuk dihabiskan dan saya bersama kumpulan saya akan membuatnya setakat untuk
memenuhi kriteria kursus ini tanpa apa-apa harapan atau pengajaran daripada
kursus ini pada penghujungnya.
Selepas
kami dibahagikan kepada kumpulan, kami telah membuat mesyuarat dan telah memilih
saya sebagai CEO kumpulan kami iaitu kumpulan Al-Chemist. Sebelum membuat
projek kami telah bahagikan tugas sesama sendiri untuk memastikan semua
berjalan dengan lancar. Saya
bersama kumpulan saya telah membuat banyak perbincangan untuk memilih jenis dan
tempat untuk melaksanakan kerja kursus ini. Kami berjaya untuk memilih dua yang
terbaik iaitu satu bersama dengan sebuah NGO bernama Generasi Gemilang dan satu
lagi rumah anak yatim Al-Kausar di Bangi. Selepas kami bentangkan idea kami,
kami telah memilih NGO Generasi Gemilang untuk berkerjasama untuk membuat
kursus jalinan masyarakat kami. Pada
pendapat saya, saya berasa sangat gembira kerana kami dapat mencapai objektif
umum kursus ini iaitu untuk berkerjasama dengan NGO untuk jalinan masyarakat.
Kami telah berhubung dengan pihak GG (Generasi Gemilang) dan kami pergi ke HQ
GG untuk mengetahui tentang skop kerja kami. Sememangnya
saya berasa sangat terkejut semasa mengetahui iaitu semua staf di GG adalah
merupakan sukarelawan yang terdiri daripada orang yang berkerja yang sanggup
meluangkan masa melakukan kerja sukarelawan. Sememangnya, rasa hormat terhadap
staf GG bertambah. Kami telah memilih aktiviti KIDZLIFE yang dijalankan di PPR
Sri Pantai dan PPR Taman Prima Selayang. Kami berasa risau kerana komuniti yang
kita akan adakan aktiviti ialah bersama budak-budak kecil. Objektif KIDZLIFE
adalah sebagai program pembanganunan karakter kanak kanak. Antara
salah satu tujuan kami memilih KIDZLIFE ialah untuk menjalin hubungan dengan
kanak-kanak dan mempelajari cara-cara untuk mendekati mereka sebagai persediaan
untuk kami menempuh alam perkerjaan sebagai seorang guru di sekolah kelak. Antara
masalah yang kami hadapi untuk menghadiri ke KIDZLIFE ini ialah dari segi
pengangkutan. Sebenarnya untuk saya mengendali kanak-kanak ialah sesuatu yang
mustahil kerana kalau memberi arahan pun mereka tidak akan dengar, selalu
mencari masalah dan hyperaktif. Jadi mengambil bahagian dalam KIDZLIFE
merupakan sebuah batu loncatan untuk saya dalam menempuhi kenyataan iaitu satu
masa nanti saya akan mempunyai satu kelas penuh dengan kanak-kanak ataupun
anak-anak sendiri selepas kahwin. Sebelum
kami mengambil bahagian dalam KIDZLIFE, kami telah di briefing mengenai
KIDZLIFE serta mengenai akta perlindungan kanak-kanak dimana kami tidak boleh memuat naik gambar
kanak-kanak yang mengambil bahagian dalam sosial media ataupun dimana-mana
blog. Dan
kami dapat berjumpa dengan pengarah projek KIDZLIFE iaitu abang Chin Hoe. Dia
merupakan seorang yang periang, aktif dan baik. Beliau bersama dengan GG sejak
penubuhannya dan mempunyai banyak pengalaman dalam membuat kerja sosial. Saya
rasa lega sedikit dan bersyukur sebab dapat berkerjasama dengan seorang yang
berpengalaman seperti dia.
Hari
pertama di PPR Sri Pantai – kami bertolak awal ke destinasi disebabkan kali
pertama ke tempat tersebut jadi kami tidak mahu sesat dimana-mana dan pergi
lambat ke PPR tersebut. Saya berasa sangat gelisah untuk berjumpa dengan
kanak-kanak yang dari berlainan kaum dan pada masa yang sama rasa teruja sebab
kami dapat melaksanakan projek kami. Disebabkan
kami sampai awal, kami melihat sekeliling PPR tersebut dan saya berasa sangat
terkejut dan kesian akan komuniti di sana kerana situasi dan kemudahan tidak
sebegitu baik dan kemiskinan jelas kelihatan kalau dibezakan dengan perbandaran
dan rumah-rumah orang kaya tidak jauh dari PPR tersebut iaitu Midvalley dan
Bangsar south. Pihak
GG membuat briefing terlebih dahulu dengan memberitahu kami tugas setiap orang
dan apa patut dan tidak patut kita buat semasa aktiviti berlangsung. Terdapat
dua lagi kumpulan daripada unversiti Malaya iaitu daripada fakulti kejuruteraan
dan FSSS yang turut berkerjasama dengan GG lama sebelum kami. Jadi kami meminta
bantuan daripada mereka dari segi nasihati sebab kali pertama di PPR tersebut. Selepas
pendaftaran kanak-kanak, kami diminta untuk menjemput mereka ke dalam. Kami
terasa sangat terkejut apabila sahaja
pintu dibuka kanak-kanak masuk ke dalam secara beratur dan memberi salam kepada
kami. Saya berasa terharu kerana walaupun pada usia yang sangat kecil mereka
tahu memberi salam dan menjemput kami dengan cara yang paling sopan. Kalau
dibandingkan dengan pelajar universiti kita, jarang kita dapat balasan teguran
oleh sesiapa walaupuun kita tegur semua. Sejak itu, wujud satu sikap baik dalam
diri saya iaitu menyapa siapa sahaja walaupun kalau tidak dapat balasan teguran
sebab perkara tersebut dapat mengubah perasaan sesorang dan rasa dirinya
dihargai oleh orang lain. Ini yang dapt saya simpulkan pada hari yang pertama. Hari pertama di PPR Selayang- unutk
disimpulkan situasi di PPR Selayang lagi teruk berbanding dengan PPR di Sri
Pantai. Terutamanya kanak-kanak di PPR Selayang lagi hyperaktif dan kurang
sopan santun. Sebaik sahaja masuk ke bilik serbaguna, situasi yang riuh rendah
disebabkan jeritan dan kanak-kanak bermain membuatkan kami terkejut dan gelisah
untuk mengawal situasi tersebut. Tetapi walaupun mereka sangat nakal tetapi
mereka menjemput kami dengan hati terbuka semasa sesi suai kenal. Perkara yang
saya kagumi ialah perpaduan kaum jelas
kelihatan antara kanak-kanak. Pada akhir sesi semasa membuat refleksi hari
tersebut, saya berasa hairan kerana ramai kanak-kanak disana tidak dapat
menguasai Bahasa melayu dan ini merupakan satu masalah yang serius. Seterusnya,
semangat yang sama dapat saya lihat pada setiap kanak-kanak dalam membuat atau
bermain permainan yang diadakan. Melihat
semangat mereka yang membara walaupun kehidupan mereka serba kekurangan mereka
mampu lagi melupakan semua dan menikmati keseronokan telah memberi saya satu
semangat yang baru dalam menempuh dunia yang penuh cabaran dan halangan dan
ingin kembalikan semula jasa saya kepada masyarakat.
Hari
kedua dan ketiga di PPR Selayang- kami dijemput baik oleh kanak-kanak dan pada
masa ini saya dapat rasa hubungan antara kami dengan kanak-kanak bertambah erat
dan mereka dapat ingat nama kami walaupun kami tak dapat ingati nama mereka.
Saya berasa hairan kerana saya tidak membuat sesuatu yang hebat macam pihak GG
buat tapi kanak-kanak disana menghargai kita walaupun kita telah memberi impak
yang kecil pada mereka. Ini merupakan satu lagi pengajaran yang saya dapat
hayati iaitu walau sekecil manapun jasa kita tapi kalau kita buat dengan hati
yang terbuka ia mempunyai impak yang besar kepada orang lain. Dan
pada kunjungan yang terakhir kami, saya berasa hubungan antara kami menjadi
sangat rapat sehingga tidak sampai hati untuk
berpisah dengan mereka. Kanak-kanak pun terasa perasaan yang sama
apabila kami memberitahu kunjungan ini merupakan kali terakhir kami ke PPR
Selayang. Sebelum semua kanak-kanak balik ke rumah masing-masing, mereka
bersalaman dengan kami dan meminta kami untuk datang lagi. Tapi saya tidak
sampai hati untuk menipu mereka jadi saya tidak membalas soalan mereka. Itu
antara moments yang paling sukar untuk saya disamping rasa gembira kerana ada
juga orang yang sayang akan kita selain keluarga kita. Hari
terakhir di PPR Sri Pantai- sebelum pendaftaran kami berpeluang meluangkan masa
bersama kanak-kanak. Pada masa itu kami bertanyakan impian setiap orang dan
jawapan mereka membuatkan kami sangat terkejut dan gembira sebab mereka
mempunyai impian yang tinggi seperti untuk menjadi doctor, artis , jurutera dan
sebagainya. Hal ini demikian, mereka ingin mengubah nasib hidup mereka kepada
yang lebih baik daripada ibubapa mereka yang saya rasa sangat kagum walaupun
mereka masih muda dan ada banyak lagi cabaran dan halangan pada masa akan
datang. Saya menyesal saya tidak mempunyai semangat sebegitu semasa saya kecil.
Satu lagi perkara yang saya sedar ialah kita perlu jujur kepada diri kita dan
perlu mempunyai kesanggupan menerima kenyataan hidup. Contohnya, semasa
aktiviti dijalankan saya ternampak satu budak lelaki ini ejek budak lelaki yang lagi satu ini
sebab mempunyai inai dekat tangan dan budak tersebut terus menjadi sedih tapi
selepas itu dia kembali ceria kerana dia tahu dia ingin menjadi seorang artis
mekap jadi dia ingin menyemai sikap itu sejak kecil lagi. Pengajaran yang saya
nampak ialah impian kita adalah kepunyaan kita dan kita tidak patut mengutuk
impian orang lain walaupun impian mereka merupakan untuk menjadi mekap artis.
Pada penghujung KIDZLIFE saya berasa gembira dan bersyukur kerana dapat
berkerjasama dengan pihak GG dan mempelajari banyak daripada mereka dan
kanak-kanak di kedua-dua PPR ini.
Siapakah
saya? Sebelum ini saya merupakan seorang
yang tidak aktif dalam membuat kerja sukarelawan. Saya tidak pernah menyumbang
sesuatu kepada masyarakat ataupun mencuba untuk menjalin hubungan dengan
masyarakat. Apa yang saya lakukan selama ini adalah hanya belajar, berfoya
dengan kawan kawan dan tidak pernah sekali mengambil kisah tentang masyarakat
selain komuniti di sekeliling saya. Saya
gagal untuk memainkan peranan sebagai seorang rakyat Malaysia yang bertanggungjawab
akan pembangunan masyarakat. Tetapi semasa
melakukan akitiviti jalinan masyarakat saya sedar akan kepentingan melakukan
kerja sukarelawan serta saya dapat menikmati kepuasan yang saya dapat apabila
saya dapat membuat seseorang itu gembira ataupun dapat membuat seseorang berasa
mereka dihargai oleh masyarakat. Melalui pengalaman sendiri, tidak ramai yang
sanggup membantu saya semasa dalam kesusahan ataupun semasa saya berasa sedih.
Semasa situasi sebegitu berlaku saya berfikir yang diri saya ini tidak dihargai
ataupun berasa kehadiran saya tidak disedari oleh orang. Melalui ini saya sedar
dan akan cuba mengubah persepsi dan tingkah laku saya.
Selepas kerja
lapangan ini saya terus akan cuba untuk memainkan peranan saya sebagai seorang
sukerelawan dalam apa sahaja program yang memerlukan bantuan sukerelawan
seperti misi sukerelawan banjir. Saya juga berasa saya telah membri impak
kepada kanak-kanak di PPR tersebut dalam apa jua bentuk dan berharap juga
mereka sentiasa tidak berputus asa walau apa jua.
Pengalaman yang
paling bermakna kepada saya dalam membuat kerja lapangan ini ialah pertama
komiten ahli kumpulan. Saya sangat gembira kerana berbanding kumpulan lain yang
membuat kerja lapangan sekali gus,kami berjumpa banyak kali dan sanggup
meluangkan cuti hujung minggu unutk membuat kerja lapangan. Tambahan pula
mereka juga sanggup mengeluarkan duit untuk menanggung kos lebihan dan setiap
detik kami bersama, merupakan detik yang sangat berharga kerana selepas ini
semua akan kembali kepada rutin masing-masing yang sibuk tambah lagi dengan
peperiksaan yang tidak lama lagi. Pengalaman yang
paling bermakna yang lain ialah apabila melihat muka kanak-kanak yang gembira
serta apabila mereka memanggil nama kita dengan penuh kasih saying. Detik-detik
lain seperti dapat bermain dengan mereka dan dudk bersama mereka sembang ….
Antara perkara
baru yang saya pelajari tentang komuniti ialah walaupun terdiri daripada
berbilang kaum perpaduan diutamakan dan pada mereka semua orang adalah sama,
tiada miskin dan kaya serta mereka sentiasa tidak berputus asa dan dapat
mencari kegembiraan dalam situasi yang susah.
Perkara baru
yang saya pelajari daripada rakan sekumpulan ialah kesanggupan untuk memberi
komiten yang tinggi. Walaupun sesuatu itu bukan tugas dia, dia sanngup
membuatnya tanpa merungut. Kalau saya, lama sudah saya menjadi marah. Saya
sangat menghargai kesabaran rakan tersebut. Perkara
baru yang saya pelajari tentang diri saya ialah saya mampu menjadi seorang
pemimpin dan dapat memimpin kumpulan tersebut. Sebelum ini, saya akan cuba elak
daripda menjadi ketua disebabkan perlu memberi komiten yang tinggi serta perlu
mempunyai keyakinan yang tinggi. Selepas kerja lapangan saya sedar akan saya
mampu memberi komiten dan yakin akan diri sendiri yang mampu memimpin sesebuah
kumpulan. Saya akan cuba
untuk terus berkerjasama dengan pihak Generasi Gemilang dan melakukan kerja
sukarelawan dengan hati terbuka dan cuba membawa rakan-rakan lain untuk
menyertai sebagai sukarelawan Generasi Gemilang. Dan perkara yang saya ingin
perbaiki ialah menepati masa. Setiap kali untuk pergi ke kerja lapangan kami
sentiasa tidak menepati masa dan menyebabkan pihak GG kesusahan untuk menunggu
untuk kami. Saya berasa sangat kesal dengan tabiat kami dan akan cuba untuk
perbaikinya. Saya berharap
pihak university akan berkolabrasi dengan pihak NGO seperti Generasi Gemilang
dalam membantu mereka untuk mencari sukarelawan untuk menjalankan aktiviti
mereka setiap kali kerana mereka tidak mempunyai sukarelawan yang mencukupi
untuk menjalankan program mereka. Saya berharap juga untuk memastikan kursus
ini sebagai kursus wajib setiap semester untuk memastikan kerja lapangan ini
daripada menjadi sebagai sesuatu yang dibuat sekali lepas itu dilupakan.
Jawapan kepada
soalan yang pertama iaitu SIAPAKAH SAYA ?
Saya ialah
perubahan (I’m the change)
Saya adalah
pendidik (I’m an educator)
I am
kalaichelvaan a/l perataban , Bachelor of science with Education and a proud
Volunteer of Generasi Gemilang.
Sekian terima
kasih.
Disediakan Oleh,
Kalaichelvaan a/l Perataban
Pengarah Projek.
No comments:
Post a Comment