SEBELUM
Siapakah saya? Walaupun soalan ini ringkas tetapi persoalan ini menimbulkan lebih banyak lagi persoalan di dalam hidup saya. Siapakah saya yang sebenarnya? Apa tujuan hidup saya? Mengapa saya perlu mengambil kursus ini? Apa sumbangan saya terhadap masyarakat? Soalan ini membuatkan saya berfikir apa sebenarnya tujuan hidup saya. Soalan ini juga membuatkan saya sedar bahawa hidup sebagai seorang pelajar bukan sahaja belajar dan mendapat pointer yang tinggi tetapi hidup mempunyai lebih banyak makna daripada itu.
SEMASA
9 Mei 2015 merupakan tarikh
bermulanya sesi Jalinan Masyarakat. Pada mulanya, saya merasa sangat tidak
bersemangat untuk melaksanakan aktiviti. Saya merasakan kenapa saya harus
melakukan aktiviti ini? Kenapa saya harus membuang masa saya terlibat dengan
aktiviti yang bagi saya sangat membuang masa. Walau bagaimanapun, pandangan
saya itu berubah apabila bermula sahaja aktiviti tersebut. Walaupun hari itu
merupakan hari pertama saya terlibat dengan aktiviti tersebut banyak sekali
perkara yang saya telah pelajari. Antaranya ialah saya dapat melihat
kanak-kanak tersebut sangat aktif dan bersemangat sepanjang aktiviti itu
dijalankan. Mereka sangat sporting dan bermain game dengan sangat bersemangat.
Walaupun kami masih baru tetapi mereka sangat peramah dengan kami. Hal ini
membuatkan saya sedar bahawa sikap peramah haruslah dipupuk dan diamalkan di
dalam kehidupan. Saya sedar bahawa selama ini saya sangat susah untuk memulakan
sesuatu perbualan kerana takut tidak diterima atau tiada keyakinan diri untuk
memulakan perbualan tersebut. Tetapi kanak-kanak ini membuatkan saya sedar
untuk tidak takut untuk mencuba. Dalam masa yang sama kami diberikan peluang
untuk bermain bersama-sama dengan kanak-kanak tersebut. Apabila saya bermain
bersama dengan mereka saya teringat kembali kenangan semasa zaman kanak-kanak
dahulu. Saya sedar bahawa betapa lamanya saya tidak bersikap seperti
kanak-kanak yang sangat gembira dan bebas dari stress. Saya juga merasakan diri
saya ini bertuah kerana zaman kanak-kanak dipenuhi oleh permainan yang
membolehkan saya berkomunikasi dan mengeluarkan peluh. Bukan seperti
kanak-kanak zaman sekarang yang meluangkan masa dengan smart phone dan video
games sahaja. Setelah semua aktiviti selesai short briefing diadakan dan
melalui perkara itulah saya dapat mendengar pelbagai pendapat yang membangun
diri saya sendiri. Saya mempelajari bahawa untuk melaksanakan sesuatu aktiviti
kita tidak harus melakukan perkara itu seorang diri. Hal ini kerana, apabila
kita bekerja bersama-sama lebih banyak lagi perkara baru yang dapat dicapai dan
beban yang kita pikul itu lebih ringan. Walaupun sebelum ini saya pernah
menjadi sukarelawan tetapi saya merasa sangat terbeban. Tetapi menjadi
volunteer untuk Generasi Gemilang merupakan satu keputusan yang tidak saya
pernah saya kesali malahan saya sangat berasa seronok melaksanakan
aktiviti-aktiviti ini dan dalam masa yang sama saya merasakan bahawa saya dapat
melakukan sesuatu perubahan walaupun hanya untuk seorang insan sahaja.
SELEPAS
Melalui
daripada aktiviti ini saya mempelajari banyak perkara bukan sahaja daripada
kanak-kanak yang mengikuti Kidz Life tetapi juga rakan-rakan dan pihak Generasi
Gemilang. Perkara yang paling tidak dapat saya lupakan ialah ketika kami
diberikan masa untuk meluahkan pendapat kami dan apa yang kami telah pelajari
apabila semua aktiviti sudah selesai. Saya belajar untuk menerima pendapat
semua orang tidak kira latar belakang peribadi tersebut. Saya juga belajar
banyak perkara daripada Chin Hoe yang telah membimbing kami sepanjang aktiviti
ini dijalankan. Seringkali dia berkata kepada kami bahawa ‘Kami menerima kamu
untuk mengikuti aktiviti ini bukan untuk kamu membantu kami dalam mengurus
semua aktiviti ini tetapi perubahan didalam diri kamu itu lebih penting.’ Saya
sangat terharu mendengar perkataan ini kerana ini menunjukkan bahawa dia mahu
kami mengalami satu transformasi di dalam hati kami dan itu sangat-sangat
mendorong saya untuk mengubah diri saya ke arah yang lebih baik. Dia mengajar
saya untuk prihatin terhadap orang lain dan melihat setiap situasi dari sudut
yang berlainan. Saya juga belajar apakah maksud ‘teamwork’ apabila bekerjasama
dengan pihak Generasi Gemilang. Apabila melihat mereka bekerjasama dan saling
mendorong di antara satu sama lain membuatkan saya lebih mendalami apakah
maksud sebenar bekerjasama dalam satu kumpulan. Saya belajar untuk mendorong
team member untuk melakukan sesuatu dan bukannya merendahkan semangat mereka.
Setiap lesson yang mereka berikan kepada kanak-kanak yang mengikuti KIdz Life
mempunyai banyak isi-isi tersurat dan tersirat. Contohnya, ‘Whistle means
silence.’ Slogan ini mengajar saya untuk lebih alert dengan situasi sekeliling
dan fokus. Seterusnya, ‘No talking when others are talking.’ Melalui slogan ini
mereka mengajar kanak-kanak untuk menjaga disiplin mereka dengan lebih efektif
lagi. Selain itu, saya juga mempelajari banyak perkara tentang rakan-rakan
seperjuangan saya. Mereka sanggup mengorbankan masa, tenaga dan juga duit untuk
memastikan setiap ahli dapat megikuti aktiviti ini. Ada yang sanggup memandu
dalam jarak yang sangat jauh untuk mendapatkan kenderaan, ada yang sanggup
menggunakan duit belanja untuk membayar kos kenderaan dan macam-macam lagi.
Setiap pengorbanan yang telah ahli kumpulan ini lakukan melambangkan kerjasama
kami di antara satu sama lain. Saya melihat setiap ahli kumpulan mempunyai
sikap-sikap mereka sendiri dalam melaksanakan tugas dan membuatkan kerja
lapangan ini lebih seronok. Saya secara peribadi mempelajari bagaimana untuk
keluar dari ‘comfort zone’ dan mendahului dalam memberikan hormat. Saya
mempelajari untuk menghormati semua orang walaupun saya tidak mengenali mereka.
Saya juga belajar bahawa saya boleh membantu orang lain walaupun saya hanya
seorang pelajar sahaja. Saya juga sedar bahawa hidup bukan sahaja belajar dan
bekerjaya tetapi hidup ini adalah kasih yang tidak pernah putus. Tanpa kasih
semuanya tidak bermakna.
Sekian, terima kasih.
Disediakan Oleh,
Fermilah Eviannie Aldrin,
Biro Protokol.
No comments:
Post a Comment